Svar till Daniel angående kommentar i mitt USA inlägg

Jag har faktiskt läst att Obama är emot homoäktenskap, vilket jag tråkigt nog missade att ta upp i mitt inlägg. Tycker att det är lite synd att en man som har en så pass liberal syn på sitt sätt att styra ska vara åt det hållet i den här frågan. Dock så har Obama sagt att den frågan är något som inte direkt rör nationen, utan det är något som staterna kommer få bestämma själva. Likadant gäller det abortfrågan, det är också något som staterna själva kommer få bestämma.

Kalifornien hade under presidentvalet en omröstning gällande både giftemål mellan likakönade, samt om abort ska få vara tillåtet. Tråkigt måste jag meddela att likakönade får numera inte ingå äktenskap i Kalifornien. Däremot så är det fortfarande tillåtet att göra abort. Detta är i mina ögon både en vinst (abortfrågan) och en förlust (äktenskap mellan homosexuella), men samtidigt så kan man inte förvänta sig att allt ska bli som man själv vill.

Anledningen till att abortfrågan är en vinst är att det inte ät statens plikt eller skyldighet att bestämma hur en person ska leva sitt liv, framförallt inte hur en persons kropp ska behandlas. Det kommer aldrig att vara rätt för en regering att säga till en person att du får inte göra abort, för att några anser det vara fel. Då har demokratin misslyckats i sin grund, anser jag. Och det är att alla är fria och har lika värde.

Homoäktenskapsfrågan är en förlust för alla de likakönade personer som skulle vilja ingå äktenskap. Dock är det som tur är inte ett helt förbud mot samkönad levnad, vilket också hade varit ett misslyckande av demokratin. Båda dessa frågor har bestämts av folket i Kalifornien och jag måste säga, att jag av resultatet av röstningen är minst sagt, förvånad över hur folket tänker. Det ena är ok, men inte det andra. Nåja gissar väl på att folket inte var riktigt beredda på att låta bägge frågorna bli igenomröstade.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0